«Hei, du har kommet til Spillavhengighet Norge, hva kan jeg hjelpe deg med?»
Når du ringer til oss møter du mennesker som har stått spilleavhengigheten nært, enten som tidligere spilleavhengig, pårørende eller mennesker som på andre måter har mye erfaring og kunnskap om problematikken.
Noe av det viktigste for oss er å møte alle henvendelser med omsorg og forståelse for at enhver historie er unik, akkurat som menneskene som kontakter oss.
Hvem som helst kan benytte seg av hjelpetelefonen – en spilleavhengig, en pårørende kjærest, en pårørende pappa, en pårørende venn eller en bekymret tante. Har du spørsmål eller ønsker råd og veiledning, ønsker vi at veien for å kontakte oss skal være kort. Det er bedre å kontakte oss en gang for mye enn en gang for lite.
Skulle det ikke passe å ringe oss i vår telefontid, oppfordrer vi deg til å benytte vårt kontaktskjema, der kan vi avtale samtaletid som passer deg!
Alle i organisasjonen er taushetsbelagt slik at du skal kjenne på trygghet når du snakker med oss.
Ta gjerne kontakt med oss på Hjelpetelefonen eller via kontaktskjemaet.
Hvem møter du når du ringer til oss?
Cecilie Hansen
Operatør
Gunn Mari Fallmo
Operatør
Jenny Robinson
Roger Asker
Operatør
Tommy Galensjø
Operatør
Hvordan blir du møtt? Noen eksempler
Nedenfor kan du lese en skildring av sammensatte henvendelser, slik at du får et bilde på hvordan du blir møtt hos oss. Vi lagrer ingen notater fra samtalene, derfor er dette en fiktiv gjenfortelling som ikke vil kunne spores til enkelt individer.
«Jeg har spilt bort alt»
Vi hører en kvinnelig stemme på den andre siden i telefonen. Hun har lenge forsøkt å slutte på egenhånd, men frykten nå er at hennes spilleavhengighet vil få alvorlige konsekvenser for samboeren og barna.
Redd, desperat og skamfull fant hun frem til oss etter å ha googlet spilleproblemer, usikker på hvem ellers hun kunne henvende seg til.
Hos oss snakker hun med en som har vært i samme situasjon. Han forstår smerten hun føler. Han gir henne tid og rom til å fortelle om sin situasjon, og underveis stiller han spørsmål for å få en bedre forståelse av hva hun trenger.
«Unnskyld for at jeg bare babler i vei her»
Samtalen bærer preg av tårer, men også latter. Den lille latteren er et viktig skritt mot bedring, et tegn på lettelse og håp. Gjennom samtalen får hun en bedre oversikt over hva hun kan gjøre videre. Kontakte fastlegen for henvisning til behandling og søke hjelp hos NAV for økonomisk rådgivning.
De blir også enige om at hun skal fortelle samboeren sannheten. Selv om hun er redd for hans reaksjon, ønsker hun å ta steget for å få livet sitt tilbake. Mannen hos oss følger henne opp via SMS og gir støtte frem til dagen hun åpner seg for samboeren. Samboeren får også tilbud om oppfølging dersom han trenger noen å snakke med.
«Veien er lang, men det er fullt mulig å nå målet og bli spillefri»
Mannen hos oss gir henne mot og styrke til å ta fatt på veien mot bedring. Oppløftene svare hun: «Jeg er klar til å gjøre det som kreves.»